Hvis din lejer ikke overholder det, som I har aftalt i lejekontrakten, har du mulighed for at lave et påkrav. Et påkrav bruges til at få lejer til at rette op på sin adfærd, og giver dig mulighed for at ophæve lejekontrakten, hvis lejer vælger ikke at gøre det. Bliv klogere på hvornår du kan sende et påkrav, og hvad et påkrav skal indeholde nedenfor.
Hvad er et påkrav?
Et påkrav er en juridisk meddelelse, som du kan sende, når lejer ikke opfylder sine kontraktlige forpligtelser. Påkravet kræver, at lejer skal rette op på sin adfærd, så vedkommende igen agerer, som der er aftalt i lejekontrakten. Påkravet sendes som en skriftlig meddelelse, der informerer lejeren om vedkommendes misligholdelse, og angiver en frist på, hvornår problemet senest skal løses.
Hvornår kan man lave et påkrav?
Du kan lave et påkrav, så snart din lejer ikke overholder sine kontraktlige forpligtelser. Det kan fx være:
Hvis lejer ikke betaler husleje til tiden
Hvis din lejer ikke betaler sin husleje til tiden, kan du efter 3 hverdage sende vedkommende et påkrav, hvis huslejen fortsat ikke er blevet betalt. Når lejer har modtaget dit påkrav, har vedkommende herefter en frist på 14 dage til at betale sin husleje. Betaler lejer ikke inden for de 14 dage, har du som udlejer ret til at ophæve lejekontrakten.
De samme regler og frister gælder ved forsinket betaling af andre pligtige pengeydelser, som lejer ikke betaler i tide. Det kan fx være depositum og efterbetaling af varmeregnskab.
Hvis lejer ikke overholder husordenen
Oplever du, at din lejer tilsidesætter regler i husordenen, kan du sende et påbud, hvor du informerer lejer om, at vedkommende ikke overholder husordenen, og dermed give lejer en mulighed for at rette op på sin adfærd. Fortsætter lejer med at overtræde husordenen, er det som regel nødvendigt at sende et påbud et gentagne antal gange, før at det kan danne grundlag for en opsigelse. Når det så langt, at lejer bliver opsagt, er det vigtigt, at du kan dokumentere overtrædelserne, og de gener det har medført. Dette kan bl.a. gøres via vidneforklaringer fra andre lejere i opgangen.
Ved lejers manglende vedligeholdelse af lejemålet
Finder du ud af, at lejer ikke overholder sin vedligeholdelsespligt, kan du sende vedkommende et påkrav, hvor du giver vedkommende en frist et rimeligt varsel til at opfylde sin pligt. Som oftest er det dog kun i meget ekstreme tilfælde, at du via den manglende vedligeholdelse kan ophæve lejeaftalen. Dette kan kun gøres, hvis den manglende vedligeholdelse er så ekstrem, at man kan anse den som vanrøgt. Det kunne fx være i et tilfælde, hvor lejer ikke har rengjort lejemålet i flere år.
Hvis lejer anvender lejemålet til andet formål end aftalt
Finder du ud af, at lejer anvender lejemålet til andet formål end det aftalte, fx til at føre forretning, kan du ligeledes sende lejer et påkrav, hvor du giver lejer et rimeligt varsel til at rette op på sin adfærd og bruge lejemålet som aftalt.
Hvordan laver man et påkrav?
Inden du går i gang med at lave dit påkrav, kan det være en god ide at tjekke op på den lejeaftale, du har med lejer, for at være helt sikker på at du har ret til at rette et påkrav mod vedkommende.
Når du udformer påkravet, skal det indeholde følgende:
- En overskrift der oplyser, der er tale om et påkrav
- Lejerens navn og adresse
- Lejemålets adresse
- Dato for påkravsskrivelsen
- En beskrivelse af misligholdelsen
- En henvisning til den vedrørende bestemmelse i lejeaftalen
- En beskrivelse af hvad lejer skal gøre for at rette op på sin misligholdelse
- En frist på at rette op på misligholdelsen
- Information om hvilke konsekvenser det kan få, hvis lejer ikke retter op på sin misligholdelse inden fristen. Dette kan fx være ophævelse af lejemålet, og at du vil tage sagen med videre i retten
Når du laver et påkrav, har du også mulighed for at opkræve et påkravsgebyr på 325 kroner (2024). Gør du dette, skal du huske at inkludere bankoplysninger, som lejer skal betale dette beløb til.
Du kan give lejer påkravsskrivelsen enten ved at sende den med anbefalet post eller ved personlig overlevering. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du har dokumentation for, at lejer har modtaget påkravet. Dette kan nemlig være nødvendigt, hvis du bliver nødsaget til at tage sagen videre i retten.
Hvad gør jeg, hvis lejer ikke reagerer på mit påkrav?
Hvis din lejer ikke reagerer på det påkrav du har sendt indenfor den givne frist, kan nogle af de næste steps være at opsige lejekontrakten, inddrivelse af manglende husleje gennem inkasso eller at søge en retskendelse for at få din lejer til at forlade ejendommen. Generelt kan det være en god ide at tage fat i en juridisk sparringspartner, hvis sagen ender på disse kanter, så du er sikker på, at du fortsat overholder lovgivningen.